Christmas update! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu Christmas update! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu

Christmas update!

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

29 December 2013 | China, Sjanghai

Hallo allemaal!

Het is al weer drie weken geleden dat ik mijn laatste verhaaltje heb geschreven, dus het is hoog tijd voor weer een update. Kerst is ook net voorbij en ik ben nieuwsgierig naar wat jullie met de kerstdagen hebben gedaan! Zelf heb ik met ongeveer 19 Europeanen, waarvan 5 Nederlanders, kerstavond gevierd. We hadden allemaal onze “Secret Santa”, waardoor iedereen één cadeau moest halen voor iemand anders. Je kunt het vergelijken met lootjes trekken. We hebben eerst met z’n allen heel uitgebreid gegeten. We hebben samen twee enorme kalkoenen op. Daarnaast had bijna iedereen zelf nog wat eten meegenomen of gemaakt. Toen we allemaal onze buik rond hadden, hebben we de cadeaus uitgepakt. Vervolgens zijn we met de hele groep naar een geweldige discotheek geweest om kerstavond af te sluiten. Toen ik de volgende ochtend om 6 uur eindelijk in bed lag was ik bijna vergeten dat 25 december hier gewoon een werkdag is. Dus toen een uur later de wekker ging heb ik toch maar besloten een vrije dag te nemen. Dus op eerste kerstdag heb ik bijna alleen maar in bed gelegen…

Net voor kerst heb ik een pakketje uit Nederland gekregen. Ik was echt super blij met de kerstkoekjes, de chocolatjes en de hagelslag! Ook zaten er foto’s in uit Nederland, echt heel leuk. Dankjewel!!!

Mijn collega’s wilde Kerst ook niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom hebben we de 27e een karaoke party gehouden. Pactics had een karaoke VIP room geregeld waar wij helemaal uit ons dak konden gaan. Het is echt geweldig om de Chinese collega’s zo uitbundig zien te zingen. Natuurlijk heb ik ook volop gezongen!

Een aantal van jullie hadden al wat foto’s gezien van mijn bezoekje aan Qibao. Toch wil hier ik nog wat over vertellen, want ik heb mijn ogen weer uitgekeken. Qibao is een oud gebied in Shanghai waar veel oude gebouwen en een oude tempel staan. Deze oude gebouwen zijn voorval gevuld met Chinezen die van alles willen verkopen aan langslopende toeristen. Er werden ook allerlei verschillende Chinese hapjes en tussendoortjes verkocht. Zo heb ik bijna mijn eigen tanden kapot gebeten door een hap te nemen van een gekarameliseerde aardbei. Natuurlijk ook weer vlees van de straat BBQ gehad. Ik dacht dat het kip was maar zeker weten doe je het nooit hier. Ik stond af en toe wel raar te kijken hoe sommige dieren worden klaar gemaakt om op te eten…. terwijl ze nog leven. Bas en ik hebben ook een oude tempel bezocht. Alles staat hier vol met Boeddha beelden. Een toren naast de tempel was aan de binnenkant helemaal bekleed met duizenden Boeddha beeldjes. Bij de tempel zagen we een aantal monniken in oranje jurken. Wel raar dat deze monniken gewoon een mobiele telefoon bij zich droegen.

Om meer tijd te krijgen voor dit soort dagjes uit, hebben we een schoonmaakster ingehuurd. Deze dame komt voortaan drie uur per week het hele appartement schoonmaken. Dit hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen want nu hebben wij meer tijd om de boel weer vies te maken. Ze spreekt geen Engels en ze ligt altijd in een deuk van het lachen als ik iets probeer uit te leggen.

Ik ben ook naar de kapper geweest. Ik heb het iets anders aangepakt dan Bas die voor €1.25 zijn haar liet knippen. Ik was een grote kapperszaak binnengelopen. Iedereen keek mij aan en begon tegen elkaar te fluisteren. Bijna direct werd ik naar een stoel vlak bij het raam geleid. Ik denk dat ze dit deden zodat voorbijgangers kunnen zien dat er westerse mensen naar deze kapper komen. Ik kreeg een kaart voor mijn neus met daarop wat Chinese tekst en prijzen. Ik moest wat aanwijzen dus ik wees naar een bedrag van omgerekend 11 euro, in de hoop dat mijn haren fatsoenlijk knipt zouden worden. Direct kwamen er Chinezen om drinken aan te bieden. Ik kreeg vervolgens een soort schuim op mijn hoofd en heb toen genoten van een hoofdmassage. Daarna werd mijn haar uitgebreid gewassen. Toen mijn haar was afgedroogd kwam er iemand anders om mijn oren schoon te maken. Ik wist niet goed wat ik hier van moest denken, maar ik vond het allemaal wel prima. Toen dit klaar was kwam er weer iemand anders die vroeg hoe ik geknipt moest worden. Toen ik wat gebaren had gemaakt over hoe ik het wilde hebben, ging hij aan de slag. Toen hij klaar was (toen ik tevreden was), wilde ik opstaan omdat ik dacht dat ik klaar was. Maar vervolgens werd mijn haar nog een keer uitgebreid gewassen. Tot slot kwam er iemand met een föhn en een doekje, om alle overgebleven losse haartjes weg te halen. Ik denk dat ik dit vaker ga doen.

问候来自上海!

Ik krijg het trouwens niet voor elkaar om alle foto's er goed op te krijgen. Als je aan de linker kant op foto's klikt, krijg je volgens mij meer foto's te zien

  • 29 December 2013 - 12:27

    Marlies:

    Hee liefie!

    Mooi en grappig reisverslag heb je weer geschreven! Kan niet wachten om het samen met jou met mijn eigen ogen te zien:) Vooral dat stuk van de kapper blijf ik leuk vinden.
    geniet ervan schat!

    Dikke kus en knuffel vanuit Nederland!

  • 29 December 2013 - 13:38

    Hester:

    Hallo Erik,
    Ik heb weer genoten van je verhaal, we spreken elkaar wel vaker maar het blijft lachen hoe jij jou belevenisssen beschrijft;)
    En ik blijf me verbazen over alle dieren die er gegeten worden, vooral die gekarameliseerde aardbijen,steken ze niet als ze gevangen worden;)? Ook zie ik het helemaal voor me hoe hoe je bij de kapper zit, lachen joh!
    Volgende keer iets duurders aanwijzen op de kaart misschien krijg je nog een pedicure behandeling of meer.
    Heerlijk dat jullie zo genieten. En straks het nieuwe jaar vieren met Marlies,de Boeddha's zijn je goed gezind.
    Succes bij alles wat jullie weer ondernemen en niet te vergeten natuurlijk bij het werk.

    Veel liefs van ons allemaal.
    XmH


  • 29 December 2013 - 15:40

    Mieke:

    Hoi Erik

    Je kunt het weer heel mooi vertellen. Ik zie het zo voor me.
    Leuke foto's ook.
    Zo te lezen vermaak je je wel en ben je de kerstdagen ook goed doorgekomen.
    Tot de volgende keer

    Groetjes
    Mieke

  • 29 December 2013 - 16:45

    Inge:

    Heey grote broer

    Wat een leuk en interessant verhaal weer. Ik geniet van je verhalen!
    Ik denk dat ik daar ook maar eens naar de kapper ga:)
    Ben ook erg benieuwd naar hoe het er daar echt uit ziet. Klinkt allemaal erg mooi!!
    Ik mis je nou toch wel hoor! Snel maar weer skypen (k)

    Dikke kus van je zusje

  • 29 December 2013 - 17:25

    Marleen:

    Broertje!

    Als ik moet lachen om je verslag, schiet mama ook weer in de lach dus ik heb geprobeerd me in te houden maar dat gaat lastig :p
    Leuk dat je het pakketje leuk vond. Alles is nu al zeker op (;
    Ik zie jou verhaal helemaal voor me als een film haha

    从杜廷赫姆的问候

  • 29 December 2013 - 22:41

    Cecile Harmsen:

    Hoi Erik,

    In één ruk al je verhalen gelezen en vooral ook genoten van je foto's. Wanneer ik ze bekijk wordt er toch wel wat aan kerstmis gedaan. Of zijn dat westerse invloeden? Heb je nu vooral contact met andere Europese studenten of ook met Chinese studenten? En lukt het om op zo'n korte termijn Chinees te leren? Het lijkt me een bijzondere ervaring in een zo andere cultuur. Sluit het werk aan bij je opleiding? En is het dan echt zo dat het in feite niet uitmaakt waar je stage doen qua werkzaamheden?
    En tot slot, volgens mij vieren Chinezen heen oud&nieuw maar Chinees Nieuwjaar. Maak jij dat nog mee?
    Erik het ga je goed, en ik zie al uit naar je volgende verhaal. Je kan het goed vertellen.
    Groet van Cecile

  • 30 December 2013 - 12:32

    Harriet:

    Hoi Erik,

    Ik zie het helemaal voor me, ben er stiekem een beetje jaloers op. Wat een geweldige ervaring. Geniet ervan.

    Gr. Harriet

  • 30 December 2013 - 16:41

    Annemieke:

    Hallo Erik,

    Leuk om weer te lezen hoe het met jullie gaat. Jullie ondernemen leuke dingen, hebben eens een hele andere kerst meegemaakt en maken mooie foto's om ons ook een beetje een indruk van Shanghai te geven.
    We wensen jullie alvast een hele leuke jaarwisseling en een heel mooi 2014! Over 24 uur is het bij jullie al bijna zover. Om het dan in januari nog weer eens over te doen.

    Groetjes,
    Annemieke

  • 02 Januari 2014 - 00:55

    Claudia:

    Hoi Erik,

    Su zit met vriend Terry, uit Australie, in het andere deel van de kamer, en vroeg mij waarom ik zo zat te lachen!
    Ik antwoorde haar dat ik jouw verhaal over o.a. de kapper aan het lezen was.
    Schitterend Erik.
    En dat zullen zeker nog leuke gesprekjes met de schoonmaakster worden.

    Gelukkig sprak men hier in Stranda ook Engels, toen we hier 9 jaar geleden kwamen te wonen.
    Het klonk ons toen ook als Chinees in de oren, het Noors.
    Als we enkele woorden niet zo gauw weten, helpt het soms, om het in het achterhoeks uit te spreken..
    Maar daar heb jij daar niks aan.

    Even voor Hester; volgens mij was het een aardbei, en geen aardbij toch?
    T moet toch niet gekker worden, maar je weet maar nooit, wat er onder de karamel zit, niet dan.

    We hebben weer heerlijk gelachen, Erik.
    Heel veel plezier, we volgen jou maar al te graag,

    groeten Claudia


  • 04 Januari 2014 - 16:54

    Claudia:

    Hoi , bijna jarige Erik.

    Hier nog een minuut of 10, dan is het 1700 uur,
    en ben jij daar jarig!
    Een kwart eeuw, Erik, Van Harte met jouw 25-jarige verjaardag.
    Marlies, ook Van Harte met jouw Liefste!

    Het zal vast een dolle boel worden daar,
    geniet ervan,
    Veel feestplezier gewenst door;

    Henk, Claudia, Su en Terry

  • 17 Januari 2014 - 20:05

    Frank:

    Hallo Erik,

    we wachten allemaal op een nieuw verhaaltje, we kijken hier elke dag!

    Groetjes uit Duitsland

    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 19798

Voorgaande reizen:

14 November 2013 - 18 April 2014

Shanghai

01 Juli 2014 - 30 November -0001

Siem Reap, Cambodia

Landen bezocht: