De indrukwekkende Killingfields en S-21 gevangenis - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu De indrukwekkende Killingfields en S-21 gevangenis - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu

De indrukwekkende Killingfields en S-21 gevangenis

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Erik

01 November 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve familie, vrienden en collega's

Weer even een update van mijn reis door Azie. Hoewel ik nu in Thailand ben, ga ik eerst nog wat schrijven over Cambodja, want daar heb ik nog niet alles over verteld. (ik schrijf vanaf nu via mijn eigen blog: www.marlieshulstijn.waarbenjij.nu

2 weken geleden ben ik een weekend naar Phomm Phenn geweest, de hoofdstad in Cambodja. Ik ben er heen geweest met de nachtbus, ver-schrik-ke-lijk haha!
Ze hadden wel bedden (erg klein, maar precies goed voor mijn lengte) en het lag best prima, maar de weg naar Phomm Phenn was gewoon erg hobbelig en de bus was ontzettend aan het schudden dus van slapen kwam niet veel.
De 7 uur in de bus heb ik overleefd Eenmaal uit de bus ben ik langs de boulevard gaan lopen en rustig ergens ontbeten. Van daaruit naar het zomerpaleis geweest, was mooi om even te zien, maar je mocht helaas bijna nergens naar binnen, dus van een afstandje bekeken. Ik heb een tuktuk driver die mij de hele dag voor een vast bedrag overal mee naar toe neemt, omdat de afstanden nogal groot zijn en er bij de killingfields niet standaard gewoon tuktukdrivers wachten. Ben dus doorgegaan naar de killingfields, hier hebben zich vroeger vreselijke dingen voorgedaan ten tijde van de rode khmer oorlog in de jaren 70. Voordat ik er heen ging heb ik de film ' the killingfields' gezien en dat gaf al een goed beeld van wat zich er heeft afgespeeld.
Via een koptelefoon vertelden ze bij verschillende punten wat zich daar heeft afgespeeld, de vertaling was zelfs in het Nederlands! 
Het is soms moeilijk voor te stellen dat het er vroeger zo verschrikkelijk aan toe ging, omdat alles er nu zo vredig lijkt. Voor een impressie kun je kijken op mijn facebook pagina, daar had ik al foto's geplaatst.
Wat me het meeste raakte was de ' killingtree' dat woord alleen zegt al genoeg, maar het word nog erger. Baby's pakten ze bij hun benen en vervolgens sloegen ze de baby's dood tegen de killingtree. Krijg er weer rillingen van als ik eraan denk. Waarom onschuldige baby's en (jonge) kinderen vermoorden zou je denken? De gedachte erachter was dat Pol Pot (de leider van de rode Khmer) wilde dat hele families uitgeroeid werden, zodat er niemand (jaren) later nog wraak kan nemen voor de dood van hun familie.
Ook zie je op de foto's soort van kuilen overal, dit waren vroeger massagraven. Ook is er een soort herdenkingsmonument. Hier liggen veel doodshoofden van de slachtoffers uit de massagraven. Aan hun schedels te zien zijn ze op een vreselijke manier omgekomen.
Een bezoek aan de killingfields was behoordelijk intens door alle indrukken en verhalen die ik hoorde.

Na de killingfields ben ik doorgegaan naar de tu sleng gevangen of de S-21 gevangenis. Daar kwam ik een reisgenootje (Marleen) tegen die ook bij me in de bus zat. Met haar heb ik de gevangenis bekeken en de rest van mijn weekend mee doorgebracht. De gevangenis is grotendeels zo gebleven zoals het vroeger was. Je ziet nog bloed aan de muren en gevangenen werden vastgeketend aan hun voeten. Hun behoefte konden ze doen in een klein kistje (zie je ook op de foto's op facebook) Met hoeveel mensen ze dit moesten doen weet ik niet, maar de gevangenissen waren in elk geval overvol. Na de gevangenis werden mensen gebracht naar de killingfields, waarna ze vrijwel direct vermoord werden.Er hangen ook nog veel foto's van mensen die gemarteld zijn, ziet er heel naar uit (dat ze daar uberhaupt vroeger foto's van maakten..)

Na deze indrukwekkende dag was het tijd voor wat ontspanning en ben ik 's avonds met Marleen en een ander reisgenootje wat gaan eten en gechilld.
De volgende dag met Marleen in de stad ontbeten en wat dingen bekeken. Zijn naar de Russian market geweest, maar dat lijkt wel aardig op de old market in Siem reap, was leuk om even doorheen te lopen. Heb het Nationaal museum nog gezien, maar dat was verder niet heel bijzonder. 's avonds waren we nog op zoek naar een restaurant dat mij was aangeraden, maar kon het uiteindelijk niet vinden. Zagen we een heel local restaurant met alleen cambodjanen dus zijn we daar gaan eten. We werden erg aangekeken haha en we hadden een soort barbecue. Was erg lekker!
Nog even in haar hostel gechilled en gekletst met andere reizigers en 'sa vonds met de nachtbus weer terug naar Siem reap en again een verschrikkelijke reis, maar heb het wederom overleefd... 

Reacties zijn natuurlijk altijd welkom, altijd leuk om te lezen;)

Veel liefs, Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Erik

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 19787

Voorgaande reizen:

14 November 2013 - 18 April 2014

Shanghai

01 Juli 2014 - 30 November -0001

Siem Reap, Cambodia

Landen bezocht: