Pactics en de Angkor Wat Tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu Pactics en de Angkor Wat Tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu

Pactics en de Angkor Wat Tempels

Door: Marlies en Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

20 Oktober 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve familie, vrienden en collega’s,

Zoals ik in de vorige blog al beschreef, ga ik nu wat vertellen over Pactics en de tempels.
Vorige week maandag ben ik voor het eerst begonnen bij Pactics. De werkdag begint om 8.00u en onderweg halen we dan bij een vrouw die een kraampje heeft een (pittig) broodje als ontbijt. Dit eten we dan op bij Pactics voordat onze werkdag echt begint.
Pactics is een prachtige fabriek, niet alleen vanwege de buitenkant, maar ze doen ook veel voor de ontwikkeling van de medewerkers en denken na over veiligheid en arbeidsomstandigheden. Dit klinkt heel normaal, maar in Cambodja zijn veel fabrieken waar ze het bijv. Niet zo nauw nemen met de veiligheid.
Erik heeft me rondgeleid in de fabriek en de verschillende fases laten zien in het maken van de brillendoekjes en brillenzakjes. Was mooi om te zien hoe het productieproces in zijn werk gaat en iedereen werkt ook hard door. Daar hebben ze ook profijt van, want ze kunnen er ook weer meer door verdienen.
Iedereen draagt op het werk een uniform en een personal ID waarop je naam en functie staat.

Bij Pactics krijgen veel mensen trainingen in basale dingen, als klok kijken, hoe ga je om met een baas, op tijd komen etc . dit zijn namelijk geen dingen die hier vanzelfsprekend zijn.
Ook als een officemedewerker een universitaire opleiding heeft afgerond, zegt dat hier niet veel. Studenten lopen bijv. Ook geen stage, dus de meeste mensen volgen na hun opleidingen intern bij pactics nog weer trainingen om hun werk te kunnen doen.

De cambodjanen zijn super vriendelijk en begroeten je altijd. Mijn naam kan iedereen trouwens makkelijk onthouden, omdat Marlies in het cambodjaans Jasmin betekent. De cambodjanen stellen zich altijd voor met een naam die voor westerlingen makkelijk te onthouden is. Zo werken er hier een lynn, fenn, Danet etc. Dit is vaak een deel van hun naam en ik ben er blij mee, want dan kan ik ze tenminste bij naam noemen.

Erik is momenteel heel druk met het opzetten van een nieuwe productielijn en moet dit ook gaan uitleggen aan de werknemers in de fabriek. De werknemers in de fabriek spreken en verstaan geen engels en zijn meestal ook nog analfabeet. Erik heeft hiervoor een collega die vertaalt naar het khmer. Die collega heeft wel eens vertelt aan Erik dat ze bang is om dingen te vertalen, omdat Erik heel direct kan zijn haha! Zo vroeg erik aan een werknemer hoelang hij al ervaring had met naaien. De werknemer zei 2 jaar. Erik vroeg hoe het dan kan dat hij dit niet recht genaaid heeft. Tsjah, hier zou ik ook bang van worden als ik dat moest vertalen haha!

Ik ben zelf bezig met de kinderopvang. Nog niet zo zeer met het inrichten, want dat kan nog niet. Maar de ruimte is ook klein, dus veel kan er ook niet in en waarschijnlijk zitten ze er maar tijdelijk, omdat ze een grotere ruimte gaan bouwen voor de kinderopvang.
Ben vooral bezig geweest met het schrijven van stukken dat de day care workers kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van het kind van 0 tot 2 jaar (op alle gebieden), op welke gebieden je de ontwikkeling kan stimuleren, hoe je ze daarbij kan ondersteunen en welk materiaal je daarvoor kan gebruiken. Ook hoe ze moeten handelen als ze bijv signalen zien van mishandeling. Dit schrijf ik in het engels en een collega gaat het dan vertalen naar het khmer.
Dit ga ik binnenkort met de day care workers bespreken en kijken wat ze zelf al weten en wat ik nog goed moet uitleggen.
Daarnaast help ik de collega’s nog met andere dingen die verbetert kunnen worden en waar ik ze mee kan helpen. Zo blijf ik toch bezig.
Morgen ga ik kijken op een basisschool en highschool. Ik had gehoopt daar ook nog dingen te kunnen doen, maar dat is nog even afwachten. Heb contact gehad met de principal, maar zij zei al dat ze niet specifiek iets voor me had, behalve wat ‘odd things’ maar dat zie ik morgen wel. Ze wil me in elk geval graag rondleiden en dat vind ik al erg leuk. Krijg ik beetje een beeld van hoe een school er daar uit ziet en hoe de kinderen les krijgen.


De Angkor Watt tempels
Vorige week woensdag zijn we naar de Angkorr Watt tempels geweest. Er zijn 1000en tempels in Cambodja, maar in Siem Reap staan wel de mooiste en bekendste tempels. We zijn naar de 4 bekendste tempels geweest en het was ook werkelijk schitterend.
Ik was wel helemaal verkeerd gekleed, want je mag natuurlijk geen tempel in met korte broek en hempje. Is ook wel logisch, maar niet bij nagedacht met dat warme weer;)
Ik heb dus een zeer charmate broek met olifantenprint gekocht en een shirt. Dit wilden ze ons aansmeren voor 30 dollar, terwijl het op de markt nog geen 5 dollar is haha.
Elke tempel heeft zijn eigen unieke invloeden. De eerste tempel was de grootste (die je kent van de foto’s op internet). Het was ontzettend mooi en ik vond het ook zo bijzonder dat dit 1000 jaar geleden gebouwd is.
Een andere tempel had allemaal gezichten die je aankeken hahah en we zijn ook bij een tempel geweest waar ze de tomb raider film hebben opgenomen. Die tempel was ook prachtig, overal groeiden bomen en struiken door de tempel heen. De tempel was dus helemaal begroeid en dewortels van de bomen groeien er gewoon langs.
Bij alle tempels die we gezien hebben lagen overal al stenen verspreid, soms versperde het ook een complete doorgang omdat het al eens ingestort was. maar ja tis natuurlijk zo oud. Dat het er uberhaupt nog staat....

Het was in elk geval erg indrukwekkend en ik hoop nog veel meer tempels te kunnen bezichtigen.
Ons kaartje moesten we trouwens bij de meeste tempels wel laten zien, omdat de tempels verspreid liggen, dus die moesten we niet kwijt raken.

Ik zal binnenkort wat foto’s op facebook plaatsen van de tempels en siem reap.

Hoop snel jullie reacties te lezen, altijd leuk
Dus vooral schrijven he:P

Liefs,
Marlies en Erik

  • 20 Oktober 2014 - 12:51

    Inge:

    Heey erik en marlies
    Yes eindelijk weer een verhaal! Nou weten we wat meer over pactics. Marlies ik ben natuurlijk erg benieuwd naar je eind resultaat van je werk daar maar dat duurt nog even
    Klinkt erg gaaf al die tempels. Natuurlijk wel van films gezien maar als je daar bent helemaal gaaf! Hopelijk geen horror daar hehe
    succes met je prohet en erik natuurlijk met zijn werk:)
    Dikke kus voor jullie allebei xxxx

  • 20 Oktober 2014 - 12:53

    Erik:

    Oh, ik wist niet dat ik een reisverslag had gemaakt :p

  • 20 Oktober 2014 - 15:34

    Moniek:

    Hoiii!

    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben gedaan en gezien! Die tempels zijn echt mooi :) Succes met het werk voor de kinderopvang!

    Heel veel liefs <3

  • 20 Oktober 2014 - 23:47

    Lucia Hulstijn:

    wat een mooi verhaal over wat jullie zoal doen
    marlies wat goed hoe jij de kinderopvang opzet en dat je er zoveel van afweet.
    ik vond het interessant om te lezen wat eric al doet bij pactics

    een dikke kus voor jullie allebei
    lucia

  • 24 Oktober 2014 - 17:57

    Hester :

    Lieve Marlies en Erik,
    Heerlijk om weer eens een verslag te lezen. (Dank Marlies;)
    En fijn dat jij ook bezig bent bij Pactics.
    Het is inderdaad een mooi bedrijf. Volg ze ook op facebook.
    Wist niet dat de film bij de tempels opgenomen was.
    Hebben jullie nog meegekregen dat een Nederlandse vrouw daar twee weken geleden een beeld heeft vernield? Had stemmen in haar hoofd die haar vertelden dat ze een beeld moest vernietigen.
    Gelukkig was dat een replica.
    Haha zag je foto met olifantenbroek ,ik herkende je eerst niet;)
    Geniet nog maar van het mooie land.
    Grote knuffel voor jullie xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Erik

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 19765

Voorgaande reizen:

14 November 2013 - 18 April 2014

Shanghai

01 Juli 2014 - 30 November -0001

Siem Reap, Cambodia

Landen bezocht: