Vakantie in Shanghai en Beijing enzo.. - Reisverslag uit Peking, China van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu Vakantie in Shanghai en Beijing enzo.. - Reisverslag uit Peking, China van Erik Harmsen - WaarBenJij.nu

Vakantie in Shanghai en Beijing enzo..

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

09 Februari 2014 | China, Peking

Hoi allemaal! Ik weet dat ik te lang geen verhaaltje meer heb geschreven. Ik keek er daarom ook extra naar uit om dit verhaaltje te schrijven. Ik heb weer ontzettend veel meegemaakt de afgelopen weken. Ik bedoel eigenlijk ‘wij’ hebben veel meegemaakt! Marlies is de afgelopen twee weken bij mij geweest in Shanghai! We hebben samen lekker genoten van de vakantie in China.

De dag dat Marlies aankwam in Shanghai heb ik haar eerst het bedrijf laten zien waar ik bezig ben met mijn afstudeerproject. Dit moest snel gebeuren, want we konden direct door naar de Nieuwjaars Party van Pactics. Omdat bijna alle Chinezen tijdens Chinees Nieuwjaar terug gaan naar hun familie buiten de stad, werd het feest één week voor Chinees Nieuwjaar gevierd. Voor veel Chinezen is dit het enige moment in het jaar dat ze hun familie zien. Tijdens het feest waren er verschillende optredens van collega’s en natuurlijk van ons. Wij (Bas, Tjeerd, drie Chinezen en ik) openden de avond met een spectaculaire dans. Hier zijn beelden van, maar het lijkt me beter om deze niet op het internet te hebben. Daarnaast hebben Bas, Tjeerd en ik ook het nummer ‘Shine’ van de ‘Toppers’ gezongen. Ik denk dat het beter is als dit ook niet buiten Shanghai vertoond gaat worden. Het was een geweldig feest en we hebben genoten van alle andere optredens en het Chinese eten.

Natuurlijk hebben we in de afgelopen twee weken ons best gedaan om zoveel mogelijk van China te ontdekken. De eerste week zijn we vooral in Shanghai gebleven. Wij zijn naar verschillende toeristische plekken geweest in Shanghai. We hebben gelopen over People’s Square. Dit is een van de bekendere shopping straten in Shanghai. We hebben gelopen over de ‘BUND’, richting ‘Old Town’. Vanaf de BUND heb je zicht op de wolkenkrabbers van Shanghai, terwijl je langs de Huangpu River loopt richting Old Town. Via Old Town zijn we vervolgens naar Yu Garden gegaan. Yu Garden is de bekendste tuin van Shanghai. In deze tuinen staan een paar oude gebouwen, omringt door vijvers vol met grote goudvissen. Als ik een hengel mee had, had ik er wat gevangen voor thuis in de vijver. In Yu Garden hebben we gebruik gemaakt van de mogelijkheid om verschillende soorten echte Chinese thee te proeven. Ik verbaasde me erover hoeveel werk dat was om die thee klaar te maken. De temperatuur van het water moest precies goed zijn en het mocht absoluut niet koken. De theepot werd drie keer omgespoeld, waaronder twee keer met de thee er al in. Ik durfde niet meer te zeggen dat ik liever koffie wilde.

Tegen de avond hebben we heerlijk gegeten in een echt Chinees restaurant. Ik was die week regelmatig gewaarschuwd voor de heersende vogelgriep in Shanghai, maar ik stond er niet bij stil toen ik wat eenden poten en andere gevogelte bestelde. Gelukkig hebben we er niets aan over gehouden. Natuurlijk heb ik Marlies ook het nachtleven van Shanghai laten zien. We zijn een paar keer flink wezen stappen. Ik heb Marlies kennis laten maken met gratis onbeperkt drinken. Dit heeft voor een paar leuke foto’s gezorgd. We konden het niet iedere avond zo laat maken, want we hadden nog zo veel gepland.

Om letterlijk een goed beeld van Shanghai te krijgen zijn we naar de top van een wolkenkrabber geweest. Deze wolkenkrabber (Shanghai World Financial Center) is 492 meter hoog. Het bijzondere aan deze toren is dat je bovenaan over een glazen loopbrug kan lopen, waardoor je door de vloer naar beden kunt kijken. Dit had ik zelf ook nog nooit gezien. We hadden op dat moment echt mazzel omdat het mooi weer was met opvallend weinig smog.

Misschien moet ik Marlies vragen of ze ook een reisverslag wil maken, want we hebben samen zoveel gezien! Niet alleen in Shanghai, maar ook in Beijing. Een dag na de Chinese jaarwisseling zijn we (Marlies, Christina, Bas en ik) met de nachttrein vertrokken naar Beijing. Het was een rit van ongeveer 12 uur met tussenstops in Suzhou en Changzhou. We sliepen in de trein met vier personen op een kamer. Op de heenweg sliepen we niet bij elkaar op de kamer. Ik moest mijn kleine kamertje van 2 bij 2 meter delen met drie Chinezen. Onderweg wel geprobeerd om met mijn “room mates” te communiceren, maar het was een kort gesprek omdat ik niet meer dan een paar zinnetjes Chinees spreek. Uiteindelijk wel opvallend goed geslapen in de trein. De volgende ochtend kwamen we aan in Beijing en zijn we direct na het inchecken in het hostel, direct naar de Forbidden City gegaan. De Forbidden City is een gebied midden in Beijing, waar vroeger verschillende keizers hebben geleefd. Ik had me van tevoren goed verdiept over deze plek. Het was een geweldige ervaring om hier zijn. Bijna de hele indeling van Beijing is gebaseerd op dit gebied. De Forbidden City is helemaal symmetrisch opgebouwd en de belangrijke gebouwen staan allemaal in lijn met de troon van de keizer. Ik weet gewoon niet hoe ik het moet omschrijven. Misschien is het beter dat jullie zelf maar een keer gaan kijken. Of wat plaatjes opzoeken op Google kan natuurlijk ook.
Dit geldt ook voor de Chinese muur. Ik wist dat de Chinese muur een grote, lange muur was, maar ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het zag. Wij hadden besloten om naar een Chinese muur te gaan bij Jinshanling, een paar honderd kilometer buiten Beijing, omdat hier veel minder toeristen zijn en omdat hier de muur over de toppen van de bergen gaat. Ik had een taxi geregeld voor de hele dag, die ons naar de muur bracht. Uiteindelijk hebben we ongeveer vier uur over de Chinese muur gelopen. De taxi pikte ons vervolgens een eind verderop op. Ik kan gewoon niet omschrijven hoe geweldig deze ervaring was, om over deze muur in de bergen te lopen. Het uitzicht was geweldig en het leek alsof de muur oneindig lang is. De muur gaat echt letterlijk over bergtoppen. Het was daarom wel intensief om over deze muur te lopen.
Op de terugweg richting Beijing, zijn we ergens gestopt om wat te eten. We kwamen terecht bij een soort van boerderij. Hier hebben we, samen met de taxichauffeur, lekker gegeten. Toen we vroegen waar het toilet was, werden we verwezen naar een soort van kippenhok. Hier was inderdaad het “toilet”. Een diep gat waar je gehurkt boven moest staan, in de hoop dat er geen kippen, ganzen, honden, of andere dieren naar binnen liepen. Het klinkt allemaal apart en vies, maar ik vind het geweldig om dit soort dingen een keer meegemaakt te hebben.
De derde dag zijn we naar het Summer Palace geweest. Het complex van 70.000 m² is aangelegd in een uitgestrekt domein rond een groot, kunstmatig meer (Wikipedia)… Ik kan hier iets over vertellen, maar het komt er op neer dat we hier lekker gewandeld hebben en hebben genoten van de mooie omgeving en gebouwen.

De afgelopen weken was het gewoon een geweldige ervaring om met Marlies in China te zijn. Ik vind het jammer dat ze weer naar huis is. Vooral omdat ik weet dat ik haar de komende twee maanden weer niet zie. Ondertussen gaat het leven hier in Shanghai gewoon door. Maar voordat ik weer verder ga met mijn afstudeer opdracht, gaan Bas en ik eerst nog even naar Cambodja. Morgen (10 februari) vliegen we eerst naar Hong Kong. Hier blijven één nacht. Daarna vliegen we door naar Siem Reap, Cambodja. We moeten daar bij een vestiging van het bedrijf wat kleine aanpassingen doen aan een machine. Dit duurt naar verwachting ongeveer een dag. Daarna hebben we nog een week om lekker vakantie te vieren! Ik ben wel toe aan lekker warm weer. Vooral omdat het vandaag (voor het eerst dit jaar) sneeuwt in Shanghai.

Ik heb een paar foto’s (van de 1500) toegevoegd. Ik probeer ook regelmatig wat foto’s op Facebook te plaatsen, omdat er een limiet is op waarbenjij.nu. Ik heb nog veel te vertellen over de afstudeer opdracht en mijn activiteiten binnen het bedrijf. Maar dat vertel ik allemaal in het volgende verhaal. Nu moet ik snel mijn spullen pakken en voorbereiden op de reis van morgen!!

来自中国的问候

  • 09 Februari 2014 - 10:37

    Marlies:

    Hee lieverd!

    We hebben samen inderdaad veel meegemaakt in shanghai en Beijing. Wat een aparte en vooral bijzondere ervaring was samen met jou. Ik snap nu wel veel beter wat je allemaal meemaakt en dat het niet altijd onder woorden te brengen is.
    schat, ik wens je heel veel plezier in cambodja! Ben benieuwd wat je daar allemaal mee maakt:)

    Liefs marlies

  • 09 Februari 2014 - 19:17

    Moniek:

    Hoi Erik,

    Dat heb je weer leuk geschreven! Echt super dat je zoveel leuke dingen meemaakt. Lijkt me erg bijzonder. En de Chinese muur lijkt me ook heel gaaf, die wil ik ook nog eens zien! Veel plezier in Cambodja!

    Groetjes, Rick en Moniek

  • 09 Februari 2014 - 22:14

    Ben:

    Mooi verhaal Erik!

  • 12 Februari 2014 - 23:25

    Ruben:

    Toffe foto's!
    Ik zie de dans en zang kwaliteiten op beeld nog wel tegemoet...

  • 15 Februari 2014 - 19:25

    Claudia:

    Ik heb er werkelijk bijna geen worden voor.
    Wat een ervaringen doe jij op,
    en samen met Marlies!
    Geniet lekker verder,

    groeten, Claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 19772

Voorgaande reizen:

14 November 2013 - 18 April 2014

Shanghai

01 Juli 2014 - 30 November -0001

Siem Reap, Cambodia

Landen bezocht: